Skip to content

RAILS down under

juli 31, 2012
by

Ibland hamnar konferenser mitt i semestern, och om detta kombineras med att konferensen ifråga inte erbjuder bra nätuppkoppling så kan det ta lite tid att rapportera om den. Därför är det inte förrän nu som jag sätter mig ner och skriver några rader om RAILS 8. Research Applications in Information and Library Science är en australiensisk endagskonferens som samlar forskare och yrkesverksamma inom kultur- och informationsområdet från Australien och Nya Zeeland varje år. Denna junivinter hölls konferensen vid The University of South Australia i Adelaide. Eftersom min kollega Anna Lundh och jag råkade befinna oss i Australien hade vi förmånen att kunna presentera ett paper på konferensen.

I vårt paper, som Anna är huvudansvarig för, har vi återvänt till bloggarna i en av projektets klassrumsstudier för att förstå hur eleverna diskursivt presenterar sig själva som kompetenta informationssökare och –användare när de arbetar med informationssökning och trovärdighetsbedömningar i examinerande uppgifter. Papret kommer att utvecklas till en artikel vad det lider, men några spänningar kan vi redan nu rapportera om utifrån elevernas berättelser. Dels har dessa att göra med skolsituationen och visar på en spänning mellan att framstå som å ena sidan självständig och å andra sidan som en person som lär sig något under lektionerna. Dels kan vi se spänningar som springer ur att eleverna examineras både i grupp och individuellt, vilket gör att de ofta både lyfter fram sin egen insats och hur de fungerar väl i gruppen. Mer om detta kommer… Ett tidigt abstract finns tillgängligt i konferensprogrammet, session A4.

20120731-164912.jpg
University of South Australia har lokaler utspridda i centrala Adelaide.

Eftersom konferensen avgränsades geografiskt snarare än ämnesmässigt var det en bred bild av ämnet som visades upp. Av särskilt intresse för EXAKT-projektet är det arbete som Mandy Lupton och Hilary Hughes vid QUT bedriver kring skolbibliotek, där flera studier håller på att avslutas. Paul Scifleet från Charles Sturt University pratade om en pågående studie av sociala medier där han väckte frågor om hur forskare kan arbeta med de enorma datamängder som genereras av t.ex. Twitter, Facebook, Google+, WordPress och Delicious, men också hur journalister och andra bedömer trovärdigheten i det som delas i sociala medier. Som exempel använde han inlägg på dessa tjänster som kommenterade de översvämningar som drabbade Wagga Wagga (där universitetet är beläget) i mars i år, där såväl myndighetsinformation, personliga upplevelser och felaktiga uppgifter spreds.

Vi hoppas kunna fortsätta nära samarbete med våra kollegor i Australien!

No comments yet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: