Skip to content

Nya publikationer och presentationer

juni 7, 2012
by

Det har hänt mycket av EXAKT-relevans under de senaste veckorna. Dels har forskningsantologin som hör till Litteraturutredningen kommit, Läsarnas marknad, marknadens läsare. Olof har med ett kapitel i SOU:n och även i den utgåva av antologin som Nordicom har gett ut, Läsarnas marknad, marknadens läsare. En forskningsantologi utarbetad för Litteraturutredningen, redigerad av Ulla Carlsson och Jenny Johannisson. Kapitlet, ”Att hantera kunskap och information i den digitala samtiden”, tar sin utgångspunkt i studierna som har bedrivits inom EXAKT-projektet och resonerar utifrån det mer övergripande kring kunskap, information och litteracitet i ett samhälle där digitala medier spelar en stor roll.

För ett par år sedan gjorde vi ett antal fokusgrupper med gymnasielärare och skolbibliotekarier där vi pratade med dem om hur de arbetar med trovärdighetsfrågor tillsammans med eleverna, hur lärare och bibliotekarier samarbetar och särskilt hur de ser på användningen av sociala medier som källor i klassrummet. Nu har vi sammanställt och analyserat det rika material som diskussionerna gav och resultatet finns att läsa i en artikel i Library & Information Science Research. Fokus kom att hamna särskilt mycket på hur deltagarna förhöll sig till Wikipedia och dess trovärdighet och vi fick historier om både skolor som förbjöd elever att referera till Wikipedia och de pedagoger som såg det som en ny spännande typ av källa. Men det lyftes också fram att källor används i en särskild kontext, och även inom skolan så kan dessa kontexter och de syften man har med att hänvisa till en källa se väldigt olika ut. Ibland är Wikipedia en lämplig källa, ibland inte. Abstract till artikeln finns sist i inlägget. Den går också att läsa i ett s.k. preprint. Vi vill passa på att säga stort tack till de lärare och pedagoger som tog sig tid att delta i studien. Vi kommer att höra av oss till er efter semstern!

Till sist vill vi passa på att gratulera Johanna Rivano Eckerdal som den 1 juni framgångsrikt försvarade sin avhandling Information, identitet, medborgarskap. Unga kvinnor berättar om val av preventivmedel vid Lunds universitet.

Participatory media are commonly used in today’s society for a variety of purposes. The credibility associated with these media is sometimes contested, and their acceptance into school practices has been debated. Focus group interviews with teachers and librarians in upper secondary schools in Sweden are used to investigate conceptions and experiences of activities involving the critical evaluation of participatory media, with a particular focus on Wikipedia. Three themes are addressed. The first concerns how the teaching of the critical evaluation of sources is organized and co-managed between teachers and librarians. The second describes educators’ experiences of print versus digital media, and their worry because students have problems negotiating the information architecture of print media. The third theme deals with conceptions of the credibility of Wikipedia. Four conceptions of credibility are identified: credibility is associated with the control and stability of a source; it is considered to be strengthened when several sources support a claim; it is viewed as situational and partial, rather than absolute; and it is associated with a multiplicity of voices and democratic forms of production. These findings may be used to inform educational activities around credibility and authority in schools by raising self-awareness among educators of various ways to talk about the credibility of sources with both colleagues and students.

Nordicoms antologi
No comments yet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: