Skip to content

Wikipedia Academy 2010

november 26, 2010
by

I dagarna två har Wikipedia Academy 2010 ägt rum på Kungliga Biblioteket i Stockholm. Idén bakom Wikipedia Academy är att stärka bandet mellan Wikipedia och den akademiska världen. Ena dagen var fr a ägnad åt workshop och övningar medan andra dagen främst bestod av föreläsningar. På programmet kunde man hitta föreläsare som t ex Jutta Haider, Lars Ilshammar, Kristina Axelsson och Einar Spetz. Jag bidrog genom föreläsningen Återvinningsbar kunskap på Wikipedia: Förändrad källkritik i det nya medielandskapet? där jag presenterade utifrån mina erfarenheter från Exakt. Jutta Haiders presentation (Wikipedia: ett upplysningsprojekt och en digital heterotopi?) baserade delvis på en artikel i First Monday som jag är medförfattare till. Tyvärr var jag tvungen att åka efter lunch så jag missade flera föreläsningar som såg riktigt intressanta ut iprogrammet. Det var också ett bra tillfälle att få tala mer med företrädare och entusiaster från Wikipedia Sverige.

/ Olof

7 kommentarer leave one →
  1. calandrella permalink
    november 28, 2010 12:08 e m

    Hej Olof! Väldigt intressant föredrag du höll! Jag har nu bloggat ut mina anteckningar från det, på http://calandrella.wordpress.com/2010/11/28/wikipedia-academy-2010-dag-tva-del-4-olof-sundin/ . Kommentera gärna om du hittar några felaktigheter. Har f.ö. bloggat ut alla tidigare föreläsningar också (förutom torsdagseftermiddagen, eftersom jag inte närvarade då), och ska blogga ut de senare (så om du är intresserad av dem du missade kan du kolla på min blogg inom ett par dagar; vet inte riktigt när jag hinner lägga ut dem, för jag har mycket skolarbete).

    //Calandrella (15-åringen i lila Piratpartiet-tröja som satt med laptop på första raden, konstant febrilt antecknande)

    • november 30, 2010 10:39 f m

      Hej. Klart jag minns dig. Jag är imponerad av att du lyckas referera det mesta som jag och andra diskuterade. Tack också för dina initierade frågor.

  2. april 27, 2011 10:57 f m

    Hej på er! Jag läste precis om er i DiU, och ville bara säga hej och berätta att det pågår en del projekt på skolorna med att få in Wikipedia i klassrummen, dels som källa men framförallt som läromedel och examinationsform.

    Vill ni veta mer får ni gärna följa mina bloggar.

    /Pelle, lärare på Nacka gymnasium

    http://wikipediaiskolan.wordpress.com/

    http://pellepedagog.blogspot.com/

    • Olof Sundin permalink*
      april 27, 2011 1:46 e m

      Hej Pelle! Tack för detta. Jag ska tillsammans med Kristina Alexandersson presentera på Framtidens lärande. Kanske ses vi då? Hälsningar / Olof

Trackbacks

  1. Wikipedia Academy 2010, dag två, del 4: Olof Sundin « Calandrellas blogg
  2. Efter Wikipedia Academy 2010 « Wikimedia Sverige
  3. Vad säger elevers bedömning av källor om skolans arbete? | Kristina Alexandersons blogg

Kommentera

