Skip to content

Informationskompetens i London

juni 25, 2010
by

Konferensen CoLIS 2010 (Conceptions of Library and Information Science) har precis avslutats i ett sommarvarmt London. Tre dagar har ett 80-tal forskare och bibliotekarier tillbringat i en klassisk föreläsningssal på anrika University College London med devisen ”Remember the days of old consider the years of each generation” ovanför duken med PowerPoint-presentationer. Vägen till och från konferensmiddagen i Soho på onsdagskvällen kantades av engelsmän på gator och pubar som firade att England gått vidare i VM, och antalet fotbollsmetaforer under konferensen var något högre än vanligt.

CoLIS fokuserar på Biblioteks- och informationsvetenskap som ämne och hade i år ett stort antal papers om informationskompetens, förutom ett seminarium specifikt inriktat på forskning om informationskompetens. Olof och jag presenterade resultat från intervjuer med wikipedianer om hur de förhåller sig till trovärdighet när de redigerar på wikipedia. Det finns stora likheter i förhållningssätt till hur eleverna i våra tidigare studier använder Wikipedia, men också skillnader som springer ur en bättre kännedom om Wikipedia som redskap. Förhoppningsvis kommer denna studie, liksom de övriga papren från konferensen, i artikelform under hösten och vi återkommer då med mer resultat. Bland övriga presentationer vill jag i synnerhet rekommendera Brendan Luyts artikel som varnar för att informationskompetens också har potential att vara förtryckande om det inte fokuserar på att man ska kunna ta informerade beslut om informationsresurser och deras politiska och sociala aspekter.

Under onsdagseftermiddagen hölls ett särskilt seminarium om informationskompetens där ett 20-tal deltagare diskuterade pågående projekt och tänkbara forskningsfrågor inför framtiden. Seminariet var organiserat av Louise Limberg tillsammans med Anna Lundh och Ola Pilerot inom ramen för International Information Literacies Research Network. Flertalet deltagare var överens om att det är viktigt att studera informationskompetens som en del av specifika kontexter som påverkar vad informationskompetens innebär i just den kontexten. En fråga som jag tycker är särskilt intressant i det sammanhanget är om och hur kraven på vad informationskompetens innebär förändras med utökade mobila tekniker, som läsplattor och smartphones. På vilket vis påverkas vi av teknikens materialitet och av de potentiellt förändrade situationer och kontexter i vilka vi söker efter och använder information? Det kan bli grunden för många framtida forskningsprojekt!

No comments yet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: