Skip to content

Skolbiblioteksutveckling

mars 15, 2010
by

Universitetet i Agder har av norska Utdanningsdirektoratet utsetts till resurscentrum för skolbibliotek och har fått medel under fyra år för ett program för skolbiblioteksutveckling (2009-2013). Programmet täcker både läsutveckling och informationskompetens, huvudsakligen i grundskolan, och inkluderar utvecklingsstöd till projektskolor med intressanta idéer. I fredags samlade projektet till ett inspirationsmöte där jag deltog.

Det var många frågor som dryftades under en intensiv dag. En intressant utmaning är hur man kombinerar läsutveckling och utveckling av informationskompetens. Här kan man kanske dra nytta av resultat från EXAKT och dess många föregångare och systerprojekt vid Högskolan i Borås och Göteborgs universitet som visar på vikten av att se informationssökning som något som är integrerat med användning av informationen. Detta gäller både hur man värderar de källor man återfinner och hur man på olika vis utnyttjar dem i sin egen kunskapsutveckling och i skrivande och andra typer av presentationer och aktiviteter. Det finns fördelar med att ha ett brett perspektiv på elevers, lärares och bibliotekariers informationspraktiker och att inte fokusera alltför snävt på enstaka aktiviteter i form av hur man söker i en särskild databas eller hur man skriver referenser, även om dessa aspekter också måste ges utrymme, men som en del i en längre kedja av aktiviteter.

/Helena

Bild från Wikimedia Commons.

No comments yet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: