Skip to content

Opening doors for open minds

januari 27, 2010
by

Stadsmuseet i Göteborg fylldes av skolbibliotekarier (och någon enstaka lärare och rektor) när Regionbibliotek Västra Götaland i fredags bjöd in till konferens på temat Lärande, läsande och samspel i skolbibliotek. Ross Todd och Carol Gordon från Rutgers University i USA drog intresserade åhörare (läs mer om Ross Todds föreläsning på Digitala tjänster-bloggen) och vi fick också ta del av en inspirerande föreläsning om läsprojekt av Linda Spolén.

Louise Limberg inledde dagen med ett föredrag om Skolbibliotek i nya pedagogiska och digitala landskap där hon utgick från de många olika studier hon genom åren hållit i: Att söka information för att lära, LÄSK, IDOL, BIKT, StilBib och nu senast EXAKT. Tillsammans erbjuder de en enorm mängd empiriskt material och Louise sammanfattade sina intryck från dem. Några kritiska inslag i undervisning som hon identifierat – vad som gör skillnad – är bl.a. att eleverna får arbeta med utgångspunkt i undersökningsbara frågor, en tät och kontinuerlig handledning med fokus på kunskapsmålen och innehållet, meningsfull återkoppling där man också uppmärksammar informationssökning och –användning, samt ett förtroendefullt samarbete mellan olika yrkesgrupper kring elevernas uppgifter.

Texter av de olika talarna på konferensen finns i Framsidan Specials första nummer för 2010 som har fokus på skolbibliotek.

/Helena

No comments yet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: