Skip to content

Literacy, multimodalitet och materialitet

december 11, 2009
by

Professor Carey Jewitt från London Knowledge Lab besökte LinCS igår och pratade om några olika projekt som berör användning av IKT i skolan och dessas potential att förändra hur vi uppfattar vad som är literacy. Hon studerar detta från en utgångspunkt i multimodalitet, där inte bara bilder och ljud blir viktiga, utan även det fysiska rummet.

Carey har, tillsammans med bland andra Gunther Kress, intresserat sig mycket för kopplingen mellan lärares och elevers praktiker, de redskap/tekniker som de utnyttjar och det rum i vilket detta sker. En intressant bit i detta är hur materialiteten i rummet lyfts fram som medskapande i de praktiker kring lärande som sker. Detta rör bland annat hur möblerna är placerade i rummet och hur redskapen styr vart uppmärksamheten riktas. Men intresset för materialitet återfinns också i digitala miljöer, där valet av uttrycksformer förefaller skifta i större utsträckning. Ett av forskningsgruppens projekt har bland annat visat att när interaktiva whiteboards utnyttjas i skolan så medför det också ett större utnyttjande av både stilla och rörliga bilder.

No comments yet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: