Skip to content

Presentationer på ASIS&T 2009

december 2, 2009
by

Vid ASIS&T-konferensen för några veckor sedan presenterades resultat från EXAKT på flera olika vis, som redan framgått här i bloggen. Förutom med en poster deltog Louise och jag vid var sin så kallad panel. Dessa har ofta formen av korta inledande presentationer från de deltagande som följs av en diskussion och/eller frågesejour med paneldeltagare och publik.

I panelen ”Diverse approaches to ’tasks’ in information science: conceptual and methodological insights” deltog, förutom Louise Limberg, Theresa Anderson, Katriina Byström, Luanne Freund, Eric Myers och Elaine Toms. Deltagarna gav lite olika syn på vad task (uppgift) innebär. Louise lyfte fram att uppgifter som syftar till lärande också vanligen har att göra med information. I skolan är dessa uppgifter oftast ålagda snarare än att de springer ur ett eget behov av information eller lärande vilket gör att vi hanterar uppgifterna lite annorlunda. De är autentiska inom ramen för skolan, men kanske inte nödvändigtvis utanför denna. Ett exempel är att det i skoluppgifter ofta finns ett (tänkt) rätt svar, vilket är mer sällsynt i informationssökning som rör annan typ av arbete eller vardagsliv.

Jag deltog tillsammans med Gunilla Widén-Wulff, Isto Huvila, Hazel Hall och Outi Nivakoski i panelen ”New modes of information behavior emerging from the social web”. Panelen som helhet gav exempel på hur sociala medier påverkar informationsbeteende i olika typer av organisationer och sammanhang – företag, bibliotek, universitet, skola mm. Jag lyfte bland annat fram att man kanske inte ska överdriva hur mycket sociala medier påverkar själva skolarbetet, men att t.ex. användningen av Wikipedia har konsekvenser för hur både elever och lärare söker efter och värderar information. Ett problem när det gäller att använda sociala medier som källor i informationssökning i skolan tror jag är att det ofta krävs ganska långvarig interaktion och erfarenhet av en viss källa eller en viss författare för att avgöra om man ska lita på den eller inte. Den tiden finns ofta inte när man söker information i skolsammanhang.

Proceedings från ASIS&T09 finns för övrigt fritt tillgängligt. Gå in via programmet och sök upp respektive presentation eller vår poster för att klicka dig till det skriftliga underlaget.

/Helena

No comments yet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: