Skip to content

Poster på ASIS&T 2009

november 19, 2009
by

EXAKT-projektet hade med flera presentationer på ASIS&T-konferensen härom veckan. Bland annat deltog jag och Olof med en poster som handlar om hur gymnasieelever utnyttjar genre som ett redskap när de söker efter och värderar källor. I det här fallet gällde det genrer som återfinns i webb 2.0-miljöer. De genrer som vi lyfte fram var uppslagsverk i form av Wikipedia, bloggar, elev-/studentuppsatser och diskussionsforum. Postern bygger på två studier där vi har följt arbetet i två klasser där eleverna har arbetat med längre projekt.

Vi kallade postern för ”Format Agnostics or Format Believers?” med utgångspunkt i att Williams och Rowlands (2007) i sin litteraturöversikt över ”Google-generationens” informationsbeteende lyfter fram just att det inte finns så mycket forskning som belyser antagandet om att unga idag inte bryr sig så mycket om i vilket format de får tillgång till information. EXAKT-forskningen visar att detta antagande inte förefaller stämma när det gäller informationssökning och –användning i skolan. Format kan tolkas lite olika, men både när det gäller val av medium (tryckta respektive digitala källor) och val av genre så är det något som påverkar bedömningen av källor i våra studier.

Eleverna var vanligen restriktiva i att använda blogginlägg och inlägg på diskussionsforum för sitt skolarbete – de betraktade dessa källor som subjektiva och innehållandes åsikter. Ibland kunde det finnas faktorer som gjorde att t.ex. det som sades på ett diskussionsforum ändå kunde betraktas som trovärdigt, exempelvis att det på något vis var kontrollerat vilket innehåll som inkluderades eller vilka författare som fick tillgång till det. Uppslagsverk är generellt trovärdiga och ’accepterade’ källor i skolan. Wikipedia får där en komplex status eftersom den är ett uppslagsverk men också en källa där det saknas kontroll över vem som bidrar. Genre kopplas ofta samman med auktoritet och kontroll men även med en distinktion mellan åsikter och fakta på ett sätt som eleverna utnyttjar för att underlätta sin bedömning av källor.

/Helena

Williams, P., & Rowlands, I. (2007). The Literature on Young People and Their Information Behaviour. Work Package II. Information Behaviour of the Researcher of the Future: A British Library/JISC Study. Retrieved January 22, 2009, from http://www.jisc.ac.uk/media/documents/programmes/reppres/ggworkpackageii.pdf

About these ads
No comments yet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

%d bloggare gillar detta: